Przedszkole Nr 171

EDUKACJA GR. II

09.02 ŚRODA

Siła żywiołów.

1. „Żywioły” – rozwiązywanie zagadek M. Szeląg.

Ogień

Na nim mamusia gotuje obiadek,

może oparzyć cię przez przypadek.

Tańczy w urodzinowej świeczki płomieniu

i pożar może sprawić w okamgnieniu.

Woda

Bez niej na ziemi nie byłoby życia

– potrzebna każdej istocie do picia.

Znajdziesz ją w rzece, jeziorze i kranie,

w szklance herbaty danej na śniadanie.

Powietrze

Choć niewidoczne, znajdziesz je wszędzie,

to ono w środku balona będzie.

Do góry uniesie latawiec Frania,

potrzebne jest wszystkim do oddychania.

2. „Powódź!” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po sali w dowolny sposób, zgodny z rytmem muzyki włączonej przez rodzica.  Na hasło: Powódź! – dzieci muszą szybko usiąść na krześle tak, by nogami nie dotykać podłogi.

3. „Rytmy żywiołów” – praca indywidualna z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie doskonalenia percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenie koncentracji uwagi. Rodzic prezentuje dziecku kartoniki w czterech kolorach: ziemia – brązowy, woda – niebieski, powietrze – biały, ogień – żółty. Następnie wymienia nazwę żywiołu, a dziecko układa przed sobą kartonik w od_powiednim kolorze, np. ziemia, ziemia, woda, ziemia, ogień, ogień itp

4. „Dobroczynna moc żywiołów” – kolorowanie dowolnych obrazków. Dzieci kolorują do_wolne obrazki przedstawiające „dobre oblicze żywiołów”, np. piknik przy ognisku, zabawy w wodzie, puszczanie latawca, zbieranie kwiatów. Dzieci podają nazwy żywiołów, których do-broczynna moc jest przedstawiona na obrazkach.

https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/latawce-kolorowanki/

https://pl.colorkid.net/kolorowanki-pory-roku/kolorowanki-pory-roku-lato/kolorowanka-rodzina-przy-ognisku

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/wakacje-nad-morzem/

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/sadzenie-kwiatow

 

10.02 CZWARTEK

Oblicza czterech żywiołów.

1.  „Żywioły” – przeczytanie słów piosenki, rozmowa na temat jej treści.

Rodzic pyta:

 O czym jest piosenka?

 Ile jest żywiołów?

Gdzie można spotkać ogień?

Co nam daje ogień?

 Co może nam wyrządzić złego?

 Gdzie można spotkać wodę?

Co nam daje woda?

 Jaką szkodę może nam wyrządzić?

Gdzie można spotkać powietrze?

Co może nam zrobić złego?

 Czym jest ziemia?

Co nam daje?

W jaki sposób ziemia może być groźna?

Żywioły

sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki

Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.

Daje światło i ciepło, jak wiesz.

Ugotować na nim możesz sobie wszystko.

Lecz uważaj, bo oparzyć może też.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.

Moc żywiołów zrozumieć już czas.

Bo te wielkie siły przyrody

rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)

Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.

Każdy musi ją pić, żeby żyć.

Takie miłe jest pływanie i pluskanie.

Lecz gdy hula, to i powódź może być.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.

To nim właśnie oddychamy cały czas.

Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.

I wichura, co przewrócić może nas.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...

Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.

Swoich bogactw nam daje dużo tak.

Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.

Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

2. Spacer po najbliższej okolicy – poszukiwanie w przyrodzie wszystkich czterech żywiołów

3. „Układamy zdrobnienia” – Rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu, zabawki, a dziecko wymyśla zdrobnienia, np. lalka – laleczka, lalunia itp. Jeśli zabawa spodoba się dziecku, Rodzic może zaproponować tworzenie zdrobnień od nazw żywiołów.

4. „Dźwięki żywiołów” – Rodzic prezentuje dziecku kartoniki w czterech kolorach: brązowy – ziemia, niebieski – woda, biały – powietrze, żółty – ogień. Następnie uzgadnia z dzieckiem na_zwę żywiołu i jego odgłos, np. ziemia – tup, tup, woda – plum, plum, powietrze – szszsz, ogień – sss. Rodzic pokazuje dziecku kolejne kartoniki, a dziecko artykułuje ustalony wcześniej z rodzicem odgłos danego żywiołu.

5. „Plakaty żywiołów” – praca plastyczna. Dzieci otrzymują paski bibuły w kolorach reprezentujących poszczególne żywioły: biały i szary – powietrze; niebieski (jasny i ciemny) – woda; żółty, czerwony i pomarańczowy – ogień; brązowy i czarny – ziemia. Następnie naklejają swoje paski na dużych kartonach w dowolny sposób, tworząc plakaty żywiołów.

6. „Powódź!” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po sali w dowolny sposób, zgodny z rytmem muzyki włączonej przez rodzica.  Na hasło: Powódź! – dzieci muszą szybko usiąść na krześle tak, by nogami nie dotykać podłogi.

 

11.02 PiĄTEK

Zabawy w piasku i ziemi

1. „Czarna ziemia…” – zabawa z rymowanką.

Czarna ziemia…

Gabriela Lipińska

Czarna ziemia, lepka glina. (Dziecko wylicza, licząc na palcach.

Kto zabawę dziś zaczyna? (Rozkłada szeroko ręce, wyrażając zdziwienie.)

Może ja? Może ty…?  (Wskazuje palcem na siebie, potem na rodzica)

Co mam zrobić, powiesz ty! (Zamienia się z rodzicem miejscami)

Rodzic demonstruje jakiś ruch, dzieci go naśladują, następnie zaczyna wyliczankę od początku.

2. „Śmieszne rzeźby” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się przy dowolnej piosence, w róż_nych kierunkach. Podczas przerwy w muzyce przyjmują dowolną śmieszną pozę, tworząc rzeźbę. Zabawę powtarzamy wielokrotnie.

3. Wyjście do ogrodu / na spacer.

– „Co kryje się w ziemi?” – zabawa badawcza. Dzieci nabierają na łopatki ziemię, a następnie sprawdzają co w niej jest.

– „Co jest pod piaskiem w piaskownicy?” – zabawa badawcza (do przeprowadzenia w sprzyjających warunkach pogodowych). Dzieci łopatkami kopią w piaskownicy.

4. „Idzie Grześ” – praca indywidualna z dzieckiem twórczym uzdolnionym aktorsko. Rodzic czyta dziecku wiersz „Idzie Grześ” J. Tuwima, a dziecko inscenizuje jego treść w dowolny sposób.

Julian Tuwim

Idzie Grześ

Przez wieś,

Worek piasku niesie,

A przez dziurkę

Piasek ciurkiem

Sypie się za Grzesiem.

„Piasku mniej –

Nosić lżej!”

Cieszy się głuptasek.

Do dom wrócił,

Worek zrzucił,

Ale gdzie ten piasek?

Wraca Grześ

Przez wieś,

Zbiera piasku ziarnka.

Pomaluśku,

Powoluśku,

Zebrała się miarka.

Idzie Grześ

Przez wieś,

Worek piasku niesie,

A przez dziurkę

Piasek ciurkiem

Sypie się za Grzesiem…

5.  „Zrób to co ja” – ćwiczenia pamięci i koncentracji uwagi. Rodzic prezentuje dziecku sekwencję trzech ruchów, ale wykonuje je bez dźwięku, np. gest klaskania, gest uderzenia w stolik, ułożenie ust jak do dmuchania np. na piórko. Dziecko powtarza same gesty, nie tworząc dźwięku.

6. „Poznajemy zawód rzeźbiarza” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające różne rzeźby oraz narzędzia potrzebne rzeźbiarzowi w pracy. Rodzic tłumaczy dziecku, że rzeźbiarz jest artystą, tworzy niepowtarzalne dzieła, które można podziwiać, np. w galeriach sztuki lub muzeach. Rzeźbiarz może tworzyć swoje prace w drewnie, skale i lodzie.

 

 

7. Ulepcie własną rzeźbę - z plasteliny.