EDUKACJA GR. I
NA WSi
1) Ćwiczenia logopedyczne„Wiejskie podwórko”
Poćwiczcie poprawną wymowę naśladując odgłosy zwierząt w gospodarstwie, np. konie, świnki, krowy, kury, kogut, koza, owca.
2) Zabawa ruchowa „Wiejskie gospodarstwo”
Rodzic opisuje zwierzę (pies- zwierzę, które mieszka w budzie, kot- zwierzę, które mleko, koń- zwierzę, które robi „i-haaa”, kury i koguty- zwierzęta, które robią „koko”), adzieci odgadują jakie to zwierzę i naśladują kolejno ruchy zwierząt : pies - biegają na czworaka , kotki - biegają na czworaka i robią koci grzbiet , koniki - szybko biegają na czworaka i wierzgają , kury i koguty - chodzą na ugiętych nogach i poruszają rękoma jak skrzydłami .
3) Dopasujcie cienie zwierząt gospodarczych.
https://eduzabawy.com/gry-online/dopasuj-cienie1/zwierzeta-wiejskie/
4) „Mało nas” tradycyjna zabawa w kole.
Dziecko staje na środku pokoju i śpiewa
„Mało nas, mało nas, do pieczenia chleba
Tylko nam, tylko nam Ciebie tu potrzeba”
Woła kogoś z rodziny do koła. Po każdym odśpiewaniu piosenki uczestnicy wołają innych członków rodziny do dalszej zabawy. Możecie też przygarnąć do zabawy lalki, maskotki i inne zabawki, które da się chwytać.
5) Posłuchajcie piosenki „Rolnik sam w dolinie”.
„Rolnik sam w dolinie”
Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie.
Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik bierze żonę.
Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.
Hejże dzieci, hejże ha, żona bierze dziecko.
Dziecko bierze kotka, dziecko bierze kotka.
Hejże dzieci, hejże ha, dziecko bierze kotka..
Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.
Hejże dzieci hejże ha, kotek bierze myszkę.
Myszka bierze serek, myszka bierze serek.
Hejże dzieci hejże ha, myszka bierze serek.
Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole
Tabliczki mnożenia, ani podzielenia.
6) „Traktor”- pokolorujcie obrazek.
Czym jeździ rolnik? TRAKTOREM!
http://www.kolorowanki123.pl/transport/traktory/9
7) Wykonajcie czekoladowe ćwiczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=lofdvc0-Yh4
8) Obejrzyjcie obrazki i omówcie co nam dają zwierzęta i co można z tego zrobić.
https://zdalnenauczaniespkuny.pl/wp-content/uploads/2020/04/CO-NAM-DAJ%c4%84-ZWIERZ%c4%98TA-pdf.pdf
9) Karta pracy „Co nam dają zwierzęta?
Dopasujcie do zwierząt to, co nam dają.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/co-otrzymujemy...-karty-pracy1.jpg
10) Zabawa z rymami pt. „Dopowiedz i zrób”
Rodzic mówi zdania, których zakończenia (słowa do rymu) dopowiada dziecko. Dziecko wykona czynność, o której jest mowa w zdaniu.Dziecko podejmie próbę odnalezienia rymu.
Powiedz: prosię i podrap się po ......(nosie).
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie .....(dłoń).
Powiedz: krowy i dotknij palcem ....(głowy).
Powiedz: króliczki i nadmij .....(policzki).
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem ....(brzuszka).
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, ...(trzy).
11) „Gdzie mieszkają zwierzęta na wsi?”
Obejrzyjcie filmik gdzie mieszkają zwierzęta wiejskie,
WIELKANOC cz. 2
1) Zróbcie wiosenne ćwiczenia:
2) Posłuchajcie wiersza i porozmawiajcie na temat jego treści oraz o ty co się znalazło na Waszym wielkanocnym stole:
"Na świątecznym stole"
Katarzyna Kuzior – Wierzbowska
Stoją na stole baby lukrowane,
a między nimi cukrowy baranek.
Pobekuje cicho, stuka kopytkami,
bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.
Ale dwa kurczaki tej miski pilnują,
na baranka oba groźnie popiskują.
Więc mały baranek w inną stronę zmierza,
kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.
3) Narysujcie kredkami na kartce co znalazło się na waszym stole wielkanocnym.
4) Zabawa ruchowa „Kura znosi jajko”
Dzieci poruszają się rytmicznie do dowolnej muzyki np. do piosenki: „Święta z jajkiem i zającem”
Na przerwę w muzyce dziecko rzuca kostką do gry, mówiąc: „Kura znosi jajka. Ile ich zniosła? Dziecko liczy i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówi KO. Do pomocy wykorzystujemy palce, które odginamy, kontrolując przeliczanie.
5)Obejrzyjcie film o tradycjach wielkanocnych
6) Przypomnijcie sobie piosenkę: „Wielkanocny stół”
„Wielkanocny stół”
Wielkanocny obrus
Jajka malowane
Jest też i kurczątko i cukrowy baranek x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
Honorowe miejsce zajmuje święconka
Jest tez i mazurek no i baba wielkanocna x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
W wazonie żonkile i tez bazie kotki
Krokusy i bukszapany to wszystko dzisiaj mamy x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
Gdy cała rodzina do stołu zasiada
Podzielić się jajeczkiem to nie lada sprawa x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
7) Zabawa „Wyścigi jaj”
Weź łyżkę stołową i piłeczkę (najlepiej pingpongową). Zorganizuj tor- możesz ustawić krzesła do omijania lub inne przedmioty. Zaproś domowników do zabawy.Połóż piłeczkę na łyżce i GOTOWI, DO STARTU, START! Uważaj, żeby piłeczka nie spadła.
8) Praca plastyczna „Zajączek”
https://kwiecien.academy/wp-content/uploads/2020/04/kolorowanka-zaja?czek-wielkanocny.pdf
Posmaruj zajączka klejem i wyklej go ziarenkami ryżu. Uszy pomaluj farbami na różowo.
9)Zabawa „Wielkanocne zwierzątka”
Dzieci powtarzają za rodzicem kolejne wersy:
Baranek: bee,
Kurczaczek: pii,
Zajączek: kic,
A pisanka? Nic.
Baranki: bee, bee,
Kurczaczki: pii, pii,
Zajączki: kic, kic,
A pisanki? Nic, nic.
10) Zamknijcie oczy i posłuchajcie:
Odpowiedzcie na pytania:
Słyszycie jak bawią się kurczaczki?
Jaka jest melodia: wesoła czy smutna; wolna czy szybka?
11) Ułóż puzzle „Symbole wielkanocne”
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/220024-puzzle-wielkanoc-mniejsza-ilość-puzzli
Co znajduje się na obrazku?
12) Zabawa „Kolorowe jajka”- układanie kolorowych jajek od najmniejszego do największego. Posługiwanie się określeniami małe, większe, największe.
13) „Zagadki wielkanocne” Joanna Wasilewska
Baranek cukrowy
„Ma złociste rogi,
I kożuszek biały
Nie biega po łące
Bo z cukru jest cały.”
Pisanki
„Leżą w koszyczku
Pięknie ułożone
W kolory i wzory
Mocno ozdobione.”
Kurczaczki
„Wykluły się z jajek, są żółciutkie całe
Będą z nich kogutki albo kurki małe.”
WKRÓTCE WIELKANOC cz. 1
1) „Mama szuka swojego kurczątka”- zabawa słuchowa.
Wybierz jednego członka rodziny. Będzie on się chował w różnych zakątkach mieszkania i wydawał ciche dźwięki „pi, pi, pi”. Dziecko-mama musi je znaleźć idąc za głosem kurczątka. Gdy już się znajdziecie, zamieńcie się rolami.
2) Zaśpiewajcie piosenkę: „Wielkanocny stół”- spróbujcie się nauczyć na pamięć.
„Wielkanocny stół”
Wielkanocny obrus
Jajka malowane
Jest też i kurczątko i cukrowy baranek x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
Honorowe miejsce zajmuje święconka
Jest tez i mazurek no i baba wielkanocna x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
W wazonie żonkile i tez bazie kotki
Krokusy i bukszapany to wszystko dzisiaj mamy x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
Gdy cała rodzina do stołu zasiada
Podzielić się jajeczkiem to nie lada sprawa x2
Wielkanocny stół pełen jest pyszności
Wielkanocny Stół czeka już na gości x2
3) „Zajączki” - karta pracy. Znajdźcie takie same zajączki i połączcie je.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/WielkanocneZajaczki-1.pdf
4) „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna.
Rodzic pokazuje bez słów czynności (ścieranie kurzy z półek, mieszanie ciasta, odkurzanie, nakrywanie do stołu, krojenie warzywa, wkładanie jajek do koszyka itp.), a zadaniem dziecka jest ich powtórzenie.
5) „Baranek”- praca plastyczna. Wykonajcie baranka dowolną techniką.
6) „Poszukiwanie wiosny”- posłuchajcie bajki i spróbujcie wykonać ćwiczenia budzi.
Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (naśladujemy głosy ptaków).
Pan Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku (kląskamy, uderzając szerokim językiem o podniebienie).
Rozglądał się w prawo i w lewo, spoglądał w górę i w dół (przesuwamy język z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody).
Na łące zobaczył bociany (wymawiamy kle, kle).
Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawiamy prr).
Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonujemy krótki wdech nosem, chwilę zatrzymujemy powietrze i długo wydychamy ustami).
Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się, rozchylając wargi).
Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami).
Pan Języczek pochylił się i powąchał kwiaty i kichnął (kichamy i wymawiamy apsik).
W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewamy; przeciskamy język przez zaciśnięte zęby).
Zrobiło się późno. Pan Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (kląskamy, uderzając szerokim językiem o podniebienie).
7) „Pisanki”- zabawa matematyczna. Dopasujcie połówki pisanek, a następnie policzcie ile ich jest.
https://dzieciakizpotencjalem.blogspot.com/2019/04/pisanki-do-pary.html
8) „Pisanki i kraszanki” - posłuchajcie czym różnią się pisanki od kraszanek.
Obejrzyjcie filmik jak barwi się jajka. Może uda się Wam tak samo zabarwić jajka? Spróbujcie!
9) Wykonajcie ćwiczenia ruchowe.
10) Posłuchajcie wiersza „Pisanki” K. Bayera:
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki
Kolorowe, malowane, ładnie układane.
Pierwszą ma kropeczki,
Druga gwiazdki złote,
A na trzeciej siedzi malowany kotek.
Opowiedzcie na pytania:
Co leżało w koszyczku?
Jaki wzór miała pierwsza pisanka?
Jaki wzór miała druga pisanka?
A jaki trzecia?
Podzielcie wyrazy na sylaby:
jajko, pisanka, kraszanka, Wielkanoc, baranek, zając
11) Pomalujcie swoje pisanki. Możecie użyć farb, flamastrów lub innej techniki plastycznej.
12 ) Poćwiczcie przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
13) Obejrzyjcie filmik o jajkach
14) „Jak to z kurczaczkiem było”- zapraszam wszystkie dzieci do obejrzenia przygody małego kurczaczka.
Spróbujcie opowiedzieć rodzicom co było na początku, co póżniej i co na końcu histortyjki.
Przygoda kurczątka - kliknij tutaj
15)„Jajko”- eksperyment. Przygotujcie kilka jajek ugotowanych i surowych. Obejrzyjcie dokładnie jajko. Zwróćcie uwagę na kolor i kształt. Czy wszystkie wyglądają tak samo? Następnie podświetlcie jajka latarką. Co widać? Sprawdźcie co jest w jajkach. Rozbijcie jajko surowe do miski. Co jest w środku? Dotknijcie (Umyjcie potem ręce). Następnie obierzcie gotowane jajko. Co jest w środku? Dotknijcie i spróbujcie jak smakuje.
Język angielski
- Easter egg hunt
- Easter Monday
- flowers
- Easter basket
- chick
- cress
- Easter bunny
- lamb
- Easter eggs
- Catkins
Śpiewanie piosenki oraz pokazywanie:
Zabawa „What is missing?”
Rodzic rozkłada karty prezentacyjne i przedstawia każde ze słówek. Zadanie dziecka polega na powtórzeniu słówek ze wskazaniem obrazka. Następnie rodzic prosi aby dziecko zamknęło oczy: „Close your eyes!” ( dziecko zamyka oczy). Rodzic zabiera jedna z kart prezentacyjnych mówiąc: „Now open your eyes and tell me: What’s missing?”. Zadanie dziecka polega na odgadnięciu jakiego obrazka brakuje i powiedzeniu odpowiedniego słowa po angielsku.
Śpiewanie piosenki: