Przedszkole Nr 171
Strona głowna  /  Kącik logopedyczny
Kącik logopedyczny

Witamy w kąciku logopedycznym.

 

Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu obejmują zarówno profilaktykę
(zajęcia grupowe) jak i terapię logopedyczną (zajęcia w małych zespołach,
parach, indywidualnie).
Terapia logopedyczna skierowana jest do dzieci z opóźnionym rozwojem
mowy, z nieprawidłową artykulacją, obniżoną sprawnością aparatu
artykulacyjnego, z niepłynnością mówienia, dla dzieci z trudnościami
w słyszeniu oraz w rozumieniu.
Głównym celem ćwiczeń logopedycznych jest profilaktyka wad wymowy
i zaburzeń mowy, a także wspomaganie kompetencji językowych,
które decydować będą o powodzeniach i sukcesach dziecka
w edukacji szkolnej.
                                 
 
Prowadzone są przez mgr Agnieszkę K., logopedę- spec. wczesnej interwencji logopedycznej.
 
 
 
                          
 
 
                           
 
 
                                       Dyżur logopedy

 

Konsultacje logopedyczne dla Rodziców odbywać się będą raz w miesiącu (we wskazanym wcześniej terminie - informacje pojawiać się będą na tablicy ogłoszeń na terenie przedszkola).       

 

 

 

Pani Agnieszka pracuje w naszym Przedszkolu we wtorki, środy, czwartki i piątki.

                                                                                                                  

Wtorek    10.30-12.30

Środa       9.00-12.00

Czwartek 9.00-13.00

Piątek       9.00-13.00

 

Zapraszamy rodziców na konsultacje z Panią logopedą w czwartki i piątki w godzinach pracy logopedy.

 

 

                                           

 

                       Chcesz się dowiedzieć czegoś ciekawego kliknij tutaj:

           

                    CIEKAWOSTKI LOGOPEDY   

 

 

Telewizor włączony przez co najmniej 6 godzin, odbiorniki w sypialniach i kilka godzin spędzone w jego towarzystwie przez dziecko poniżej 2. roku życia mogą wywoływać objawy podobne lub takie same jak groźne zaburzenia - autyzm, ADHD, czy zespół Aspergera. Zapraszam do przeczytania artykułu: 

https://www.ofeminin.pl/dziecko/mam-dziecko/to-nie-autyzm-mamo-i-tato-to-skutki-nadmiernego-ogladania-telewizji/1el7tzr?fbclid=IwAR3nVY173X4XN-NIHQuL6J2mnGxoLZlnQ_VYzf5fUB2VUUkha5JdLQftDOE

 

 

Seplenienie międzyzębowe –wakacyjny zestaw utrwalający

Seplenienie międzyzębowe występuje bardzo często u dzieci, charakterystyczne jest tu wysuwanie języka między zębami szczególnie podczas artykulacji głosek syczących[ s,z,c,dz], ciszących[ś, ź, ć, dź] lub szumiących [sz, ż, cz, dż]. Na początku terapii należy zdecydować od których głosek rozpocząć aby osiągnąć jak najszybszy efekt. Decyzja ta zależy często od sytuacji jaka panuje w aparacie artykulacyjnym dziecka, a także od wieku dziecka. Tę decyzję podejmuje logopeda.

Bardzo ważna jest obserwacja sposobu oddychania i połykania. Czasami w terapii seplenienia międzyzębowego przeszkadza przerośnięty trzeci migdałek, który sprawia, że dziecko niemal nieustannie oddycha buzią. To prowokuje wyciąganie języka, który bezwładnie wysuwa się z jamy ustnej.  Zalecana jest wówczas konsultacja laryngologiczna / foniatryczna. Aby efekty terapii były możliwe w takim wypadku należy usunąć trzeci migdał.

Obserwacja połykania jest potrzebna, ponieważ  dzieci, które seplenią międzyzębowo mają również infantylne połykanie. Oznacza to, że dzieci nie pionizują języka podczas połykania, język jest mniej sprawny, więc terapia musi polegać również na korekcie połykania. 

W pionizacji języka, a przy okazji w terapii seplenienia międzyzębowego często bardzo pomocna jest płytka przedsionkowa (zaleca ortodonta). W terapii seplenienia międzyzębowego najlepsza jest płytka z kuleczką. Zawsze, konieczne jest zasięgnięcie opinii ortodonty lub stomatologa, czy używanie płytki przedsionkowej przez dziecko nie będzie miało negatywnych skutków. 

 

Krok 1

•Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – wybieramy te ćwiczenia, które nie wymagają wyjmowania języka z jamy ustnej

•Pomocne są sylaby dźwiękonaśladowcze: naśladowanie węża: [sss…], świerszczyka: [cyt, cyt…], pszczółki: [zzzz…], dzwoneczka: [dzyń, dzyń…].

(Uwaga! Kiedy buzia dziecka naśladuje syczenie węża zęby pozostają zbliżone, usta układają się jak do uśmiechu, język pozostaje za zębami.) 

•Pamiętamy o utrzymaniu języka za zębami podczas artykulacji głosek [s, z, c, dz] ,ale też o naturalnym otwieraniu buzi podczas artykulacji samogłosek.

 [S]- czubek języka przyklejamy do dolnych ząbków i uśmiechamy się.

 Powtarzamy: najpierw: Ssss… – np. syczenie węża, a następnie sylaby : [sa se sy so su],  [asa ase asy aso asu], [esa ese esy eso esu], [osa ose osy oso osu], [usa use usy uso usu ].

Podobne sylaby powtarzamy z pozostałymi głoskami: [ca co ce …], [za zo ze ….], [dza dzo dze…] Powtarzamy samogłoski z przesadnym otwieraniem buzi.

Dla urozmaicenia powtarzamy sylaby z głoskami [t, d, n]- przypominamy, że język ma pozostać w buzi podczas realizacji tych głosek. Następnie powtarzamy wyrazy z głoską [s] na początku, później w środku i na końcu wyrazy, (podobnie z pozostałymi głoskami). 

Należy ćwiczyć codziennie 5-15 minut.

Można łączyć powtarzanie z ruchem – np. podskoki, łapanie i rzucanie piłki – w tym czasie powtarzanie wyrazów.

Głoska[s] na początku wyrazów:

sad sala salon sałata sanki sandały samolot samochód sąd sen segment sęk sęp sygnet 

sygnał sylaba sylwetka symbol sympatia sypialnia sok sopel sowa sól sójka

Głoska [c] na początku wyrazów: 

Cel celnik cegła cegielnia cena cecha cement cebula cekin cynk cytat cygan cyklon cymbał cynamon cud 

Głoska [z] na początku wyrazów: 

Zabawa zabytek zachód zachwyt zadanie zagadka zakład zakonnik załoga zamek zatoka zawał zawody

Głoska [dz] na początku wyrazów:

Dzbanek dzwonek dzwonnik

[s] w środku wyrazów: 

Masa kasa pasek basen fasola wesele osa nosek włosy piosenka fusy plusy

[s] na końcu wyrazów: 

Bas hałas kompas ananas pies magnes nos los kos włos głos plus minus globus 

[c] w środku wyrazów: 

Taca placek plecy kucyki płuca kocyk owoce klocek

 [c] na końcu wyrazów: 

Pajac plac chłopiec hamulec kolec koniec latawiec lipiec makowiec palec koc 

[z] w środku wyrazów: 

Waza wazon wazelina błazen gaza gazeta mazak 

[dz] w środku wyrazów: 

Władza koledzy wiedza frędzle

Głosek [z] oraz [dz] na końcu wyrazów nie ćwiczymy, ponieważ są to głoski dźwięczne, które ulegają ubezdźwięcznieniu, tzn., tam gdzie w pisowni występuje głoska [z] lub głoska [dz] na końcu wyrazu, słychać ich odpowiedniki bezdźwięczne, np.: arbuz – na końcu słychać głoskę [s], widz – na końcu słychać głoskę [c]. Nie wymagajmy od dziecka, wymawiania głosek dźwięcznych na końcu wyrazów.

 

WAKACYJNY ZESTAW UTRWALAJĄCY

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole171/goski-szumiace-wakacyj-ny-zestaw-utrwalajacy.pdf

                           


Ostatnia aktualizacja: 2019-07-11